Allmänna Regler

 


§1: Alla som spelar ska känna till reglerna och följa dem. Om några oklarheter finns fråga organisatörerna. Anta inget. I vissa scenarion kan en del specialregler påverka grundreglerna. Detta kommer att meddelas av spelarrangörerna innan spelstart. I motsägelsefulla fall gäller specialreglerna. Lag delas upp av spelorganisatören.


§2: Kolla vapen och utrustning innan spel eller så har du inget val utan måste gör det medan spel pågår på spelområdet, vilket gör att du är ett legitimt mål. Att hyra/låna utrustning sker enligt "först till kvarnen" principen. Oftast går alla i ett spel går in på spelplanen samtidigt. Om man inte är på plats kanske man inte får vara med. Man är ekonomiskt ansvarig för sin utrustning, egen/lånad/hyrd. Om man fördärvar/skadar något är man ersättnings skyldig. Visst sker olyckor men var försiktig, be om ursäkt, samt ersätta skadad/fördärvad utrustning.


§3: Om något tappas, försvinner eller liknande, meddela det till organisatörerna. Inkludera beskrivning och distinkta markeringar. Om föremålet återfinns bör en viss hittelön utbetalas. Upphittade föremål som inte någon hävdar äganderätt på behålls i tre månader, och ägs sedan av spelorganisatörerna.



§4: Vapen bör som extra säkerhetsåtgärd ha en "Barrel Blocker" när vapnet inte används i ett spel eller ur plockat magasin. Dvs något som hindrar att kulan flyger ut om den av misstag avfyras.



§5: Alla spelare, observatörer och domare SKA ha skyddsglasögon inom spelområdet och i anslutning till spelområdet. Skyddsglasögonen ska vara godkända och man ska inte ta av skyddsglasögonen under spel. Alla skyddsglasögon ska sitta bra på huvudet och inte röra sig även om spelaren springer/hoppar. Det är förbjudet att skjuta på någon som inte bär skyddsglasögon, och rapportera incidenten till spel organisatörerna. Mask är inte ett krav.



§6: Maximal vikt på kulan som är en 6 mm Plast eller Biologiskt nedbrytningsbar, är 0.36 gram, och endast Sniper får använda plast kulor, alla övriga biologiska. Alla vapen tillhör någon av de tre klasser:
- SNIPER, som antingen är ett semiauto eller manuellt vapen prickskytte vapen (får ej ha fullauto kapacitet). Maximal energi i vapnet är 2.5J (ca 160m/s med 0.20g kula). Inga HiCap magasin och max 600BB.
- SUPPORT, där vapnen kan skjuta fullauto och har flera HiCap eller Lådmagasin. Max 2000BB. Vapnet ska vara ett fullängds automatvapen med bipod eller en replika av ett riktigt understödsvapen. Max 1.5J energi (ca 120m/s med 0.20g kula). Max 0.25g kulor.
- STANDARD, som är i stort sett alla andra vapen. Maximal energi i vapnet är 1.5J (ca 120m/s med 0.20g kula). och max 600 kulor. Max 0.25g kulor.



§7: En "spelare" är något som är aktiv i ett pågående spel, är inom spelområdet och är med i någon av "lagen" som strider. En spelare har följer reglerna. Alla andra är "Ickespelare".




§8: En "träff" är en träff på någon del av kroppen och betraktas som en elimination (död), oavsedd vilken aktiv spelare som skjutit skottet. Vapen träffar räknas. Rikoschetter är missar, oavsett om de är avsiktliga eller inte. Skott som går igenom buskar, gräs, löv eller liknade är INTE rikoschetter, även om de böjs av något. Siktning mot huvudet och hals är förbjudet om inte målet bara visar huvudet eller halsen.



§9: En spelare som blir eliminerad ska bekräfta det genom att högt uttrycka ordet "Träff" och ska förutom sträcka upp händerna ovanför axlarna, gå ur området utan att störa pågående spel. Om eliminationen sker under en stor eldstrid eller liknande, lämna området utan att störa eldstriden. Hela tiden med händerna uppsträckta, om inte händerna behövs för stöd. Enda modifieringen av denna regler är "Knife kill reglen".



§10: Att medvetet ta skydd bakom, eller spelar på sådan sätt så att Ickespelare riskerar att bli beskjuten räknas som gisslan tagande. Sådana handlingar utsätter "oskyldiga" och icke legitima mål för fara eller skada och är därför inte tillåtet. Och att med våld hålla en annan spelare eller person, via utrustning, vapen eller kroppen är inte tillåtet, om inte personen godkänner det. Enda undantaget är en lätt knacking på en motståndares kropp. En sådan handling räknas som en "Knife kill" dvs  motståndaren har blivit "dödad" med en kniv. Den eliminerade skriker inte ut sin elimination.



§11: I speciella scenarion där realism eller andra faktorer är gällande, kan speciella regler gälla. I vanliga spel gäller reinkarnation, dvs en spelare som blivit eliminerad går tillbaka till sin bas och väntar där i en viss tid, vanligen 5-15 minuter. Sedan har spelaren återuppstått och får vara med i spelet igen. Tiden beroende på spelets längd.



§12: Fyrverkerier, pyrotekniska eller liknande anordningar får endast producera passiva effekter (rök, ljud eller ljus) och inte vara skadliga. De måste godkännas av organisatörerna.



§13: Observera "No fire zones". Aktiva spelare under pågående spel får inte vistas i "No fire zones", eller skjuta in/över dem. Håll koll på områdets gränser, och gör ingen skada görs på annan persons egendom, för det är enligt lag straffbart. All vistelse i naturen sker på markägaren och allemansrättens villkor. Fordon får inte användas om inte spel organisatörerna har meddelat att så är fallet.



§14: Att skjuta på "Point blank range" dvs på i stort sett noll avstånd, bör inte göras. Spelare som inte har något val ska sikta på ben, armar eller kropp på ett sådant sätt att det tillfogar så lite skada som möjligt. Och att medvetet skjuta på en motståndare eller individer som är eliminerade eller bär domare väst, är förbjudet och ett brott mot reglerna.



§15: Knivar och annan utrustning som har vassa/spetsiga kanter får endast bäras som verktyg och/eller dekorativ utrustning på kostymer. De bör bäras i ficka eller ryggsäck. Elektronisk utrustning är tillåtet men, utrustning kan begränsas av spelorganisatörerna och Lasersikten, ficklampor och liknande får inte vara skadliga för syn/hörsel eller dylikt. Lasersikten ska ha mindre än 5mW optisk effekt.



§16: Eliminerade spelare får på inget sätt avge information eller påverka spelet. Det enda de ska göra är att informera att de är eliminerade och lämna spelplanen. Observatörer, Domare eller andra får inte heller föra information vidare om inte spelet är en träning eller undervisning.



§17: Inga timeout. När spelet har börjat får man inte kalla till timeout om inte det är frågan om ett akutfall, som om en allvarlig skada som kräver mer än grundläggande hjälp. Dvs islagna knä, stukade leder eller skrubbade händer är inte tillräckligt. Spelare som av någon anledning inte kan fortsätta spelet, ska eliminera sig själv och lämna spelområdet. Detta inkluderar fel på utrustningen, ammunitions problem eller annat fel, och om spelaren vill fortsätta att vara med i spelet, ska man försöka avhjälpa det på plats.



§18: Domarnas ord är slutgiltigt, även om det är felaktigt. Tidsödande diskussioner ska undvikas på plan för ett smidigt spelande. Undvik stöddigt betende för allas välbefinnande. En individ som inte följer reglerna, kan bli utesluten ur spel eller liknande.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0